Redcord

Under helgen har jag varit i Stockholm hela dagarna. Jag har spenderat tiden på InMo på Brahegatan där jag genomgått Redcord Activ utbildning.
Redcord är originalet inom muskelkedjeträning med instabila rep som redskap. Många tror att Redcord är en kopia på TRX, men fallet är tvärt om. Redcord har hållit på i nästan 20 år, men har inte slagit i Sverige förrän på senare år.

Anledningen till att jag fastnat för Redcord, och valt att börja utbilda mig inom området är enkel. Det har funkat för mig. När jag fick kontakt med AccessRehab i vintras blev Redcord en del av min rehabilitering. Jag har sedan dess tränat minst 2ggr/vecka i repen, oftast mer, och min stabilitet och nervkontakt har förbättrats avsevärt.

Hur fungerar då Redcord Activ…

Syftet med träning är att skapa en ”autobahn” genom kroppen stora kraftutvecklande muskler.  Genom att använda rep hängande från taket skapas stor instabilitet i kroppen, vilket gör att övningarna som utförs kräver väldigt mycket mer av utövaren än om de genomförs på stabilt underlag.
Övningarna anses alltså som ”funktionella” och tränar kroppen i alla plan (3D);
– Sagittalplanet; Hjul som rullar framåt
– Frontalplanet; Roterande propeller
– Transversalplanet; Roterande helikopterrotor
Att komma åt alla dessa plan i en enskild övning är ganska unikt för Redcord.
Muskelkedjorna i kroppen skall optimeras, genom att få neurala- muskulära- samt osteo-ligamentala subsystem att prata bättre med varandra.
I en kör är det trots allt bättre med 20 personer som sjunger halvhögt än en som skriker som en galning.

DSC_0371

DSC_0370Jag kommer att använda mina nya kunskaper till att hjälpa andra att hitta sina svagheter i tid genom ett så kallat Weaklink Test. Testet genomförs i slingorna och tar mellan 45-60min beroende på hur ”bra” det går för testpersonen. Testet består av åtta övningar och varje övning är graderad i tre nivåer.
Efter testet görs en sammanställning av resultatet, och därefter görs bedömningen om den efterföljande träningen ska vara korrigerande eller mer som ren styrketräning.
Det första målet är att få ett jämnt protokoll, med samma nivå på alla övningar, innan man går vidare och försöker höja nivån på resten av övningarna.
Efter det är det bara fantasin som sätter gränserna på hur stark man kan bli!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *